Sermon summary and Activity guide for the 18th week after Pentecost, 2021
2021년 성령강림후 열여덟번째 주일 설교 요약 및 Activity 안내
본문 누가8:9-18, 암송 구절 누가8:18, 2021년9월26일
영과 진리로 예배하는 예배자를 찾으시는 하나님 아버지께서, 우리의 예배를 통해 올려 드리는 모든 감사와 찬양과 영광을 기쁘게 받으실 줄 믿습니다.
I believe that Heavenly Father, who is looking for worshipers who worship with Spirit and truth, will gladly receive all the thanks, praise, and glory that we offer through our worship.
지난 주에는 딤후 3:10-17 말씀을 통하여, 하나님의 말씀인 성경의 네가지 기능, 즉 교훈과 책망과 바르게 함과 의로 교육함을 통하여, 우리를 바른 생각과 바른 행동 즉 바른 삶으로 인도함 받아, 구원에 이르는 지혜를 얻게 하며, 하나님의 사람으로 온전케 되며, 하나님께서 기뻐하시는 선한 일을 할 수 있는 능력을 갖추게 된다고 배웠습니다. 이번 주에는 눅 8:9-18 말씀을 통하여, 우리가 하나님의 말씀을 어떻게 들을까 스스로 삼가고 조심하여야 함에 대해서 배워보고 함께 은혜 나누기를 소망합니다.
Last week, through 2 Tim 3:10-17, we learned that all Scripture is profitable for teaching, for reproof, for reformation of manner, and for discipline in righteousness so that it makes us wise for salvation. This week, through Lk 8:9-18, we would like to learn that when we hear God’s word, we have to take care how we hear.
1) 누가복음은 예수님은 특별히 “잃어버린 자를 찾아 구원하기 위해”(눅 19:10) 오신 구세주 (Savior) 로서, 가난한 자들과 잊혀진 자들에게 타락 이후로 하나님께서 준비하시고 계시하신 구원 계획(창 3장)을 완성해 가시는 분이라고 소개하고 있습니다. 따라서 누가는 하나님의 계획의 역사적 성격과 그 계획에서 예수님과 제자들의 역할에 초점을 맞추면서, 동시에 그 하나님의 계획이 이루어지고 있는 가시적 증거로서 하나님의 나라를 소개하고 있으며, 회개를 통하여 하나님 나라에 들어가며, 제자도는 그 하나님 나라의 시민권을 가졌다는 증거라고 말하고 있는데, 특히 누가 복음에 소개되는 하나님의 나라는 사회적, 민족적, 국가적 장벽을 초월한 하나님의 구원의 보편성을 보여 주고 있고, 그 하나님 나라에서 성령의 사역과 역할에 대해서 전하고 있습니다.
Luke emphasizes that Jesus is our Savior who has come especially to “seek and save the lost” (Luke 19:10). Among the poor and forgotten, Jesus enacts the plan of salvation God has been preparing for and unfolding since the fall of creation (Gen 3). Thus Luke focuses on the historical nature of God’s plan and on Jesus’ and the disciples’ roles in that plan. The kingdom of God holds a special place in Luke’s Gospel as the visible evidence of God’s plan being worked out. Repentance is the path into the kingdom, while discipleship is its proof of citizenship. The kingdom transcends social, ethnic, and national barriers to demonstrate God’s universal invitation to salvation. The role of the Holy Spirit in the ministry of the kingdom grounds and foreshadows the Spirit’s role in the early church (Acts).[1]
2) 오늘 본문에 나오는 눅8장에는 예수님께서 갈릴리 지역을 다니시며, 하나님의 나라의 비밀을 비유들을 통하여 선포하신 내용이 나오는데, 특별히 오늘 본문은 하나님 나라의 비밀이 선포될 때 어떤 자세와 태도로 들어야 하는지에 대하여 “네가지 땅에 떨어진 씨 비유”를 통해 말씀해 주신 내용입니다. 비유의 뜻을 이해하지 못한 제자들이그 뜻을 묻자, 예수님께서는 하나님 나라의 비밀을 비유로 말씀하신 이유는 그 비밀을 아는 것이 모든 사람들에게 허락되지 않았기 때문이라고 하시면서, 말씀을 들을 때에 착하고 좋은 마음과 말씀을 듣고 그 말씀대로 지키고 인내하며 살고자 하는 마음으로 들을 때 많은 열매를 맺을 수 있을 것이라고 하시며, “어떻게 들을까 스스로 삼가라”고 권면하신 말씀입니다. 오늘 본문에 나오는 네가지 땅에 대한 비유는 예수님께서 설명하여 주셨듯, (1) 길가에 뿌려졌다는 것은 뿌려진 씨가 길을 지나다니는 사람들에게 밟힐 뿐 만 아니라, 공중의 새들 즉 악한 마귀가 말씀을 빼앗아 감으로 구원을 얻지 못하게 하는 것을 의미한다고 하셨는 바, 이 말씀을 보면 복음이 선포될 때는 실은 엄청난 영적 전쟁이 일어나고 있음을 알 수 있습니다. 물론 복음을 들을 때, 성령님께서 우리의 영의 귀를 열어 주시고 또 복음을 듣고 믿을 수 있는 마음을 주셔야 하지만, 그럼에도 불구하고 마음을 산만하게 하고 잡념이 생기게 하는 마귀의 유혹에 빠지지 않도록 말씀을 듣는 사람도 기도하며 말씀에 임해야 함을 알 수 있습니다. (2) 두번째로 바위 위에 뿌려졌다는 말씀은 실은 팔레스타인 지방에서 흔히 볼 수 있는 석회암 위에 흙이 얇게 덮여 있는 땅에 씨가 뿌려졌다는 말씀으로, 막4:16에서 말하는 돌짝밭 즉 돌이 많은 땅과는 달리, 실은 큰 바위 위에 아주 얕게 흙이 깔려 있는 땅을 의미합니다. 따라서, 이렇게 바위 위에 뿌려진 씨는 금방 싹이 나지만, 습기도 없고 토양이 좋지 않아서, 햇볕이 내리쬐면, 즉 시련이 오면 이내 말라버리고 마는 땅을 의미하는데, 그 마음이 주님께 깊이 뿌리내리지 못한 마음 밭과 태도를 의미하는 것입니다. (3) 세번째 가시떨기 속에 뿌려졌다는 것은 실은 좋은 땅일 수도 있지만 가시떨기가 그 땅의 영양분을 다 흡수하기 때문에 뿌려진 씨앗이 잘 자랄 수 없게 되는 마음 밭을 의미하는데, 14절에서는 세상 염려, 재물 혹은 향락에 지나치게 관심이 빼앗긴 마음을 말하고 있는 바, 이런 마음은 하나님의 말씀을 아무리 많이 들어도 신앙이 성장하지 않는데, 들려진 복음이 가시떨기에 소모되고 말기 때문입니다. (4) 마지막으로 좋은 땅에 뿌려졌다는 것은 오늘 본문에서 말하고 있는 것처럼, a) 착하고 좋은 마음, b) 말씀에 순종하려는 마음, 그리고 c) 인내하는 마음을 말하는데, 착하고 좋은 마음은 강조 용법으로 볼 수도 있겠지만 그 뜻을 좀 더 깊이 이해해 본다면, 말씀 앞에 정직하고 (honest) 바른 동기와 바른 방향을 가진 착한 마음이라고 생각해 볼 수 있을 것이며, 말씀을 지키려는 마음은 헬라어 “κατέχω” (katecho, 카테코) 라는 단어가 쓰였는데, 이는 “확실히 붙들다”, “굳게 지키다”는 뜻이 있는 바, 말씀에 commit 하고 믿음에 굳게 서는 마음을 의미합니다. 그리고 마지막으로 인내하는 마음은 앞에서 살펴본 마음들이 잠깐 믿다가 시련을 만날 때 쉬 배반하는데 반하여, 끝까지 참고 견디는 마음을 말합니다. 이 말씀은 한편으로는 좋은 밭이 하나님의 택정하심과 예수님의 보혈의 능력과 성령의 중생의 은혜를 입은 마음임을 의미하지만 동시에 좋은 밭은 말씀 앞에 정직한 자세로 지키고 인내하려는 바른 태도를 가짐으로 많은 결실을 맺을 수 있는 마음을 의미하는 것입니다.
In Luke 8, we can see the parables in which Jesus proclaimed the secret of the kingdom of God, while walking around in Galilee. Among them, in today’s text, Jesus taught us how to hear God’s word in what attitude and mind through the parable of the seed which was sewn in four different soils. When disciples who did not catch the meaning, asked Him, Jesus said them “Take care how you hear”, since they have to hear God’s word with good and obeying and enduring heart, while explaining the reason why He said in the form of the parable, is because to know the secret is not allowed to everyone. The meaning of the parable which was taught by Jesus is as follows; (a) the ones along the path are those who have heard, but, the devil comes and takes away the word from their hearts, so that they may not believe and be saved, as Jesus explained. Through this explanation, we can know that when God’s word is preached, spiritual warfare takes place. Even though God has to open our ear and give us the mind to believe in order to respond with faith when it is proclaimed. But we have to pray and take care not to be tempted by the devil and lose our heart. (2) Secondly, the ones on the rock means that the seeds are fell on the rock where the soil is covered over the rock as common in the Palestine area which is different from the rocky soil in Mark 4:16 so that when the sun rises up, it just falls away in the time of testing, since these have no root. This is the mind that does not have deep root into Jesus. (3) what fell among the thorns, means they may be fell on good soil, but because thorns suck all the nutrition already, the seeds cannot grow. The thorns mean the mind which have excessive concern over their welfare, possession, or comfort so that even though this mind hears the word of God a lot, they cannot produce fruits, since the Gospel was wasted to these thorns. (4) And the one in the good soil means the honest and good heart, the mind ready to obey and to endure. Honest and good heart has the emphasis purpose in one hands, but also means honest mind with good motivation and good purpose, while the mind ready to obey in Greek “κατέχω” (katecho) has another meaning to hold fast or to clinging to the word so that they commit to the word and stand firm in the word and the mind to endure means to endure to the end not to cling onto it. This not only means the good soil which is regenerated by the Holy Spirit, based on the precious blood of Jesus’ vicarious atonement in the love of God, but also the honest mind to the word and ready to obey and to endure it.
3) 오늘 본문 말씀을 통해서 몇가지 은혜를 나누기 원하는데, 첫쩨, 오늘 본문은 10절 말씀처럼, 하나님 나라의 비밀을 알 수 있는 자와 가리워진 자에 대해 극명히 대조하고 있는 말씀이면서도 동시에 비유의 뜻을 이해하지 못한 제자들이 예수님의 도움을 받아 그 비밀을 알 수 있게 된 것처럼, 하나님의 말씀에 대한 인간의 반응과 태도의 중요성도 같이 가르쳐 주고 있는 말씀입니다. 즉 우리의 구원이 하나님의 절대 주권에 의한 은혜의 사역이지만, 전능하신 하나님께서 택하셔서 중생시킨 택자들에게는 그에 합당한 반응도 반드시 수반됨을 분명히 알 수 있는 것입니다. 즉 죄와 허물로 완전히 죽은 인간이 (엡 2:1) 스스로는 돌이켜 하나님께 돌아오는 것은 도저히 있을 수 없는 일이듯, 전지 전능하신 하나님께서 그의 영원한 사랑안에서 (엡 2:4) 택하시고 (엡 1:4) 그리스도와 함께 (엡 2:5) 성령의 능력으로 살리시고 일으키사 그리스도 예수 안에서 하늘에 앉힌 거듭난 사람이 그 은혜에 감사하는 반응을 하지 않는 것 또한 있을 수 없는 것임을 우리는 알아야 합니다. 그래서 하이델베르그 케터키즘 Q&A 64는 참된 믿음으로 그리스도와 연합된 사람은 감사의 열매를 맺지 않을 수 없다고 말하고 있는 것입니다. 그리고 그렇게 하나님의 택하심을 입고 주님의 성령을 보내셔서 중생케 한 사람은 하나님의 견인의 은혜 (도르트 신경 다섯번째 성도의 견인에 관한 신조 8항 분명한 하나님의 보존하심)를 통하여, 착하고 좋은 마음으로 늘 말씀에 순종하며 끝까지 인내함으로 마침내 삼십배 육십배 백배의 결실을 맺게 되는 것입니다.
Through Today’s text, we would like to learn few things; Firstly in one hands today’s text contrasts two different minds, i.e., one who can know the secret of God vs other who cannot know it, but in other hands, it emphasize also the attitude of those who hear His words. Even though in order to understand God’s secret, God has to regenerate us and give us the mind to understand it, it is true that the correct attitude as the appropriate response to His grace, i.e., it is impossible for those who were regenerated in His election, yet died in their sin and transgression (Eph 2:1) not to respond properly to the grace of God in which they were regenerated and raised and seated in the heaven. Therefore Heidelberg catechism Q&A #64 says “It is impossible for those grafted into Christ through the faith not to produce fruits of gratitude.” And also those who were chosen and regenerated by the Holy Spirit will be persevered by God as the article 8 of the fifth doctrine of the Dort Confession to produce fruits with the honest and good mind, ready to obey with patience.
4) 기도하옵기는, 성령 강림후 열여덟번재 주일을 맞아, 하나님의 사랑 안에서 영원한 택정하심을 입고, 우리 주 예수 그리스도의 십자가 대속의 공로를 바탕으로, 성령님의 중생케 하시는 은혜를 입은 사랑하는 우리 반석교회 교우님들과 자녀들과 주의 청년들이 그 은혜에 감사하여, 하나님의 말씀을 착한 마음으로 그리고 순종하며 인내하는 마음으로 받아, 하나님 나라의 비밀을 깨달을 뿐 만 아니라, 그 은혜의 부요함를 누리시기를 소망합니다.
I pray that His beloved Saints of Ban-Seok community and children and young adults who received the grace of regeneration based on His election may know the secret of the kingdom of God based on the grace of regeneration of the Holy Spirit by the vicarious atonement of Jesus Christ in love of God, and enjoy the fullness of His grace in the eighteenth Sunday after the Pentecost.
소그룹 모임 예제 질문 Questionnaires for small group
Q1여러분 오늘 본문 말씀에 네가지 밭이 나옵니다. 길가 밭, 바위위 밭, 가시떨기가 많은 밭, 좋은 밭! 현재 여러분들이 하나님의 말씀을 받을 때 어떤 마음 밭인지 한번 돌아보시면 좋겠습니다. 물론 모든 분들이 중생을 하셨고 하나님의 택자로 주님의 인도하심을 받으며 살고 있으신 줄 압니다만, 그럼에도 불구하고 우리들의 마음에 뿌려진 말씀의 씨앗들을 공중의 새들 (마귀)에게 빼앗기고 있으시지는 않는가요? 혹 말씀이신 주님께 깊이 뿌리를 내리지 못하고, 삶의 어려움이 생기면 금새 믿음을 놓쳐 버리고 계시지는 않는가요? 혹은 세상의 염려나 재물 (이생의 자랑과 명예) 또는 향락 (세상 편안함)에 너무 치중하여, 여러분 속에 심겨진 말씀이 자라지 못하고 있는 것은 아닌가요? 오늘 “너희가 어떻게 듣는가 스스로 삼가라”는 주님의 말씀 앞에 솔직한 마음으로 서서 자신을 돌아보고 다시 말씀을 붙드는 여러분 모두가 되시기를 기도합니다.
You already saw that there four types of soils; the path, the rock, the one with thorns and good soil. I am wondering how your mind look like? Even though I am convinced that you are regenerated, but I am wondering that you are stolen His word by the Satan or you may not endure long when you are in difficulties or His word cannot produce its fruits because of the thorns in you mind? I hope you may review where you are, by reminding His words “take care what you hear” and test yourself in honesty to hold fast His word.
Q2 그런데, 혹시 오늘 하나님의 말씀을 때할 때에, 여러분 마음에 도전이나 찔림이 있다면, 그것이 하나님의 은혜임을 아십니까? 하나님의 완전한 말씀 앞에 떳떳하게 설 수 있는 인간이 누가 있을까요? 모든 인간이 불완전하여 하나님의 영광에 이를 수 없다면, 거룩하고 완전한 하나님의 말씀 앞에 선다는 것은 결국 그 거룩한 진리의 말씀이 우리의 숨은 죄들을 찌르는 일들은 당연히 일어나는 일이며, 그 일이 일어나는 것 자체가 히 12:7-8 “너희가 참음은 징계를 받기 위함이라 하나님이 아들과 같이 너희를 대우하시나니 어찌 아버지가 징계하지 않는 아들이 있으리요 징계는 다 받는 것이거늘 너희에게 없으면 사생자요 친아들이 아니니라”는 말씀처럼, 여러분들이 하나님의 사랑을 입은 자녀라는 반증임을 알고 오히려 하나님께 감사하며, 착하고 선한 마음으로 하나님의 말씀에 순종하며 끝까지 인내하는 마음으로 말씀을 받아야 할 줄로 믿습니다. 오늘 선포된 하나님의 말씀을 읽고 듣는 중에 도전이 된 말씀이 있으십니까? 그 말씀을 더 cultivate 하여 한주간 어떻게 살아가실 것인지 고민해 보시고 아래의 기도 Note 를 작성하고 하나님께 기도하시면 좋겠습니다. Do you know that if your mind or heart is pierced when you heard God’s word, it is the grace of God? Since human beings are not perfect, whenever we stand before God, it discloses our hidden sin etc.. So as Heb 12:7-8 says “It is for discipline that you have to endure. God is treating you as sons. For what son is there whom his father does not discipline? If you are left without discipline, in which all have participated, then you are illegitimate children and not sons,” you have to understand that you are real Children of God so that you have to thank God and hear God’s word with the honest and good mind, ready to obey it with patience. Is there any word or sentence or idea which moved you? I hope you may cultivate it and write the prayer’s list while thinking how you will live in this week and write the following prayer list.
사랑합니다. 감사합니다. 축복합니다.
Love you… Thank you… Bless you…
기도 노트 Prayer Note
( ) 하나님 아버지!
( ) 해 주심에
찬송과 감사와 영광을 주님께 올려 드립니다.
오늘 말씀을 통하여 ( ) 한 죄를 깨닫게 해주심에 감사드리며,
저의 죄를 회개하고 용서를 구하오니,
이제 ( ) 삶을 살 수 있도록 도와 주옵소서
특별히 오늘 말씀을 통하여 ( ) 을 가르쳐 주심에 감사합니다.
( ) 살아갈 수 있도록 은혜를 더하여 주옵소서
( ) 우리 주님 예수님 이름으로 기도합니다. 아멘.
( ) God ( ) !
Thanks for ( )
Praise, gratitude and glory c You, Lord!
Today, I realized my sin (pains) that ( ),
please forgive (heal) me and help me not to ( ).
I learned that ( )
Please help me (or someone) to ( )
I pray in ( ) Jesus’ name. Amen.
[1] Barry, J. D., Mailhot, J., Bomar, D., Ritzema, E., & Sinclair-Wolcott, C. (Eds.). (2014). DIY Bible Study. Bellingham, WA: Lexham Press. [2] Calvin, John. Institutes of the Christian Religion (Kindle Locations 5231-5233). Fig. Kindle Edition.
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